Χρήσιμα

Τετάρτη, 26 Νοεμβρίου 2014

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑ-ΑΠΘ

Ταξικό το ζήτημα της εκμάθησης ξένων γλωσσών

Στην ημερίδα των τμημάτων Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και του ΑΠΘ με θέμα την «Ξενόγλωσση Εκπαίδευση στην Ελλάδα: θέση και προοπτικές της Ιταλικής Γλώσσας στην Εκπαίδευση», που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 24 Νοέμβρη στην Aula της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, εκτός από τους ομιλητές μέλη ΔΕΠ των Τμημάτων Ξένων Φιλολογιών και τους φοιτητές, παρευρέθηκαν τέσσερα μέλη της Ενωτικής Πρωτοβουλίας Καθηγητών ξένων γλωσσών, παράταξης του συνδικαλιστικού οργάνου των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών «Ο Βύρων», καθώς και πέντε μέλη του Συλλόγου αποφοίτων Ιταλικής Φιλολογίας.

Πριν την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας τα μέλη μας διαπίστωσαν με κατάπληξη ότι στο φυλλάδιο του προγράμματος με τους ομιλητές δεν υπήρχε το όνομα του συναδέλφου που είχαμε αποφασίσει να μας εκπροσωπήσει ως συνδικαλιστικό σχήμα στην ημερίδα. Μολονότι είχε υπάρξει προγενέστερη συνεννόησή μας με ένα μέλος της οργανωτικής επιτροπής, δεν υπήρχε σχετική αναφορά και φυσικά εκφράσαμε την απορία μας στους διοργανωτές. Ικανοποιητική απάντηση δεν δόθηκε, αλλά αντί αυτής μας προτάθηκε να παρέμβουμε με τοποθέτηση στη συνεδρία – συζήτηση που θα άρχιζε 3 ώρες αργότερα, κατά την οποία οι παρευρισκόμενοι μπορούσαν να πάρουν ελεύθερα το λόγο και να εκφέρουν τις απόψεις τους. Εμείς αποδεχτήκαμε την πρόταση διότι, έστω και κάτω από αυτές τις συνθήκες, θα είχαμε την ευκαιρία να κοινοποιήσουμε σε φοιτητές, πανεπιστημιακούς και συναδέλφους τις θέσεις μας και να τους καλέσουμε να συστρατευτούμε στον αγώνα για μια Δημόσια Δωρεάν Παιδεία για όλους, τέτοια που να καλύπτει τις ανάγκες της κοινωνίας, ένα εκπαιδευτικό σύστημα, δηλαδή, που θα παροπλίσει τα Φροντιστήρια και κάθε είδους ιδιωτικά κέντρα εκπαίδευσης, τα οποία θα πάψουν πλέον να λυμαίνονται τη κατάσταση αυτή αποκομίζοντας υπέρογκα κέρδη.

Την Ημερίδα όπως αναφερόταν στο πρόγραμμα θα άνοιγε με χαιρετισμό του ο απερίγραπτος, νέος πρύτανης ΕΚΠΑ Φορτσάκης, αλλά δεν μπόρεσε να παρευρεθεί ο ίδιος και χαιρέτησε αντί αυτού εκπρόσωπός του από την Πρυτανεία.

Αυτό, όμως, που μας προβλημάτισε ιδιαιτέρως ήταν ότι στο πρόγραμμα με τους ομιλητές υπήρχε το όνομα εκπροσώπου της εργοδοτικής ένωσης P.A.L.S.O. (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών) για τις 4.10μμ! Κατά την ομιλία μας αφού εκφράσαμε τη διαφωνία μας ως προς τη συμμετοχή του εκπροσώπου του P.A.L.S.O. και οποιουδήποτε ιδιώτη-επιχειρηματία της ιδιωτικής εκπαίδευσης σε Ημερίδα για την ιταλική γλώσσα που διοργανώνουν δημόσια ΑΕΙ της χώρας, αναφερθήκαμε στην σημερινή ζοφερή καθημερινή πραγματικότητα όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Στη συνέχεια προτείναμε αρχικά να απαντήσουμε όλοι στο ερώτημα: ποιος επωφελείται από το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα; Για εμάς τους εργαζόμενους καθηγητές στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι ξεκάθαρο ότι οι ιδιώτες επιχειρηματίες της εκπαίδευσης είναι οι μόνοι που επωφελούνται απ΄ αυτό. Παρουσιάσαμε συνοπτικά ορισμένα στοιχεία των παρακάτω ερευνών που έγιναν για το χώρο της ιδιωτικής ξενόγλωσσης εκπαίδευσης. Η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού (554/2012) κατέδειξε ότι οι ιδιοκτήτες -εργοδότες κέντρων ξένων γλωσσών για πάνω από μια δεκαετία εφαρμόζουν πρακτικές καρτέλ με κρυφές συμφωνίες για υψηλά δίδακτρα, αντισυνταγματικές ρήτρες για αναγκαστική συμμετοχή ή μη σπουδαστών τους σε συγκεκριμένες εξετάσεις γλωσσομάθειας και επέβαλε σε 5 εργοδοτικές ενώσεις Κ.Ξ.Γ., της  πανελλήνιας ομοσπονδίας P.A.L.S.O., σε όλη τη χώρα συνολικό πρόστιμο ύψους 835.356 ευρώ και σύσταση στην εργοδοτική ένωση της Αττικής EUROPALO.

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου του ΠΑ.ΜΑΚ. του 2012 το 48% των οικογενειών πληρώνει από 700 έως 1.500 ευρώ το χρόνο για την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Τέλος, η έρευνα του Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ που έγινε το 2011 κατέδειξε ότι μόνο κατά το έτος 2008 οι δαπάνες στη χώρα για ξένες γλώσσες ανέρχονται στα 858,4 εκατομμύρια ευρώ! Όπως αποδεικνύεται από τα παραπάνω ο χορός των εκατομμυρίων στην ιδιωτική εκπαίδευση, καλά κρατεί

Πρέπει να ενημερώσουμε κυρίως τους φοιτητικές, τους μελλοντικούς συναδέλφους, που μετά το πτυχίο στην ιταλική φιλολογία θα ψάξουν εργασία στα Κ.Ξ.Γ. για το εργασιακό καθεστώς που θα αντιμετωπίσουν. Είναι γνωστό πια ότι η εργοδοτική ένωση EUROPALSO των ιδιοκτητών κέντρων ξένων γλωσσών έχει επιδοθεί από το 2004 σε μια άνευ προηγούμενου επίθεση στους καθηγητές ξένων γλωσσών και στο Σύλλογό μας. Απολύσεις, τρομοκρατία, ανασφάλεια, εξοντωτικές οικονομικά δικαστικές διώξεις σε όποιον εργαζόμενο καθηγητή διεκδικεί τα δικαιώματά του, αγωγές κατά του Συλλόγου Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση «Βύρωνα» και στοχοποίηση συναδέλφων συνδικαλιστών. Είναι επίσης γνωστό ότι η εν λόγω ένωση έχει συστήσει ψευδοσωματείο εργαζομένων με μέλη συγγενείς εργοδοτών ώστε να μπορεί ανενόχλητη να επιβάλει τους όρους εργασίας σε όλο τον κλάδο υπογράφοντας συλλογικές συμβάσεις εργασίας - εκτρώματα. Για το βίο και την πολιτεία των εργοδοτών του χώρου των κέντρων ξένων γλωσσών υπάρχουν καταγγελίες, δελτία τύπου, ψηφίσματα συμπαράσταση στον αγώνα των καθηγητών ξένων γλωσσών που αναδημοσιεύονται στο blog του σχήματός μας (http://enotikiprotovouliavyronas.blogspot.gr) που μας κοινοποίησαν πρωτοβάθμια αλληλέγγυα σωματεία της εκπαίδευσης και του εργατικού κινήματος γενικότερα, επιστημονικοί σύλλογοι αποφοίτων ξένων φιλολογιών και κοινωνικών συλλογικοτήτων, πολιτικά κόμματα της αριστεράς -τον ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος έχει καταθέσει στη Βουλή 3 σχετικές ερωτήσεις, το ΚΚΕ και την ΑΝΤΑΡΣΥΑ-, την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ), τη ΓΣΕΕ, το ΕΚΑ και πλήθος άρθρων σε εφημερίδες που καταγγέλλουν ότι στο χώρο των φροντιστηρίων-κέντρων ξένων γλωσσών εφαρμόζονται Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που οι εργοδοτικές ενώσεις υπέγραψαν με το στημένο από τους ίδιους Σωματείο-φάντασμα «Εργαζομένων» στα Κ.Ξ.Γ. Ο στόχος τους ένας και μοναδικός: να διαλύσουν ολοκληρωτικά το εργασιακό πλαίσιο των καθηγητών που εργάζονται στα φροντιστήριά τους. Αρχιτέκτονες αυτού του σχεδιασμού το Δ.Σ. του EUROPALSΟ! Ακολούθησαν και άλλες δύο εργοδοτικές ενώσεις το προαναφερθέν παράδειγμα, ο Σύλλογος Φροντιστών Ξένων Γλωσσών Σωματείου «Όμηρος» και Ανεξάρτητων και το Σωματείο Ιδιοκτητών Ξενόγλωσσων Φροντιστηρίων «Όμηρος» Δήμων Αττικής και Επαρχιών. Το P.A.L.S.O. αν και δεν προσυπέγραψε τις συμβάσεις- εκτρώματα, ποτέ δεν ήρθε σε συνάντηση-διαπραγμάτευση για υπογραφή ΣΣΕ με το συνδικαλιστικό μας όργανο τον «Βύρωνα» ή με την ΟΙΕΛΕ. Το εργασιακό πλαίσιο που επέβαλαν οι εργοδότες είναι μια πραγματικότητα. Οι καθηγητές και ο Σύλλογός μας είναι σε διαρκή μάχη με τα συμφέροντα των ιδιωτών της εκπαίδευσης. Το PALSO ως μια ακόμη εργοδοτική ένωση τηρεί εδώ και χρόνια «σιγήν ιχθύος» για τη συγκεκριμένη πρακτική των υπολοίπων εργοδοτικών ενώσεων, πλην όμως ποτέ δεν ανακοίνωσε επίσημα την αντίθεσή του σε αυτές τις απαράδεκτες πρακτικές των αδελφών ενώσεων. Αν το αδικούμε, ας μας διαψεύσει. Εξ όσων γνωρίζουμε, ούτε το PALSO, ούτε κάποια άλλη εργοδοτική ένωση της επικράτειας διαφοροποιήθηκε από τις παραπάνω πρακτικές τύπου cosa nostra. Και βέβαια δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι οι επιχειρηματίες που ανήκουν στο P.A.L.S.O. εφαρμόζουν στις επιχειρήσεις τους την Διαιτητική Απόφαση της ΟΙΕΛΕ (5/2011) με όρους που να προστατεύουν στοιχειωδώς τους εργαζόμενους ξενόγλωσσους καθηγητές και ότι δεν προχώρησαν κι αυτοί να αμείβουν τους καθηγητές με ωρομίσθιο-ελεημοσύνη των 2,90 ευρώ (3,52 ευρώ μεικτά) της ψευδο-σύμβασης.

Όσο για την ένταξη των ιταλικών και όλων των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαίδευση (αγγλικής, γαλλικής, γερμανικής, ιταλικής, ισπανικής, οι οποίες θεραπεύονται σε αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα ξένων γλωσσών και φιλολογιών των ΑΕΙ) είναι ένα πάγιο αίτημα του κλάδου μας. Στα τμήματα ισπανικής και ιταλικής σπουδάζουν αρκετοί φοιτητές που κάθε χρόνο την περίοδο των αποτελεσμάτων λοιδορούνται από τα ΜΜΕ ότι είναι «κακοί» μαθητές, επειδή ορισμένοι εισάγονται στα τμήματα, αλλά και σε τμήματα άλλων επιστημών, με βαθμούς κάτω του δέκα. Εξετάζονται δε στην ιταλική ή την ισπανική οι οποίες όμως δεν διδάσκονται στο δημόσιο σχολείο! Όποιος θέλει να σπουδάσει τα συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα, πρέπει να έχει τα οικονομικά μέσα για να πληρώσει δίδακτρα επί πολλά χρόνια σε φροντιστήρια, εφόσον επιθυμεί να σπουδάσει στα παραπάνω τμήματα! Άρα, το θέμα είναι ταξικό. Εάν έχει χρήματα η οικογένεια να πληρώσει το φροντιστήριο, το παιδί θα μάθει ιταλικά ή ισπανικά, δεν έχει χρήματα, δεν θα μάθει. Το ζήτημα ως ταξικό είναι και πολιτικό. Όλες οι κυβερνήσεις έως τώρα απαξίωσαν για δεκαετίες την δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση αφήνοντας ασύδοτους, πολλές φορές ενισχύοντάς τους απροκάλυπτα, τους επιχειρηματίες ιδιώτες ΚΞΓ, οι οποίοι καλύπτουν με το αζημίωτο τα κενά και τις παθογένειες της δημόσιας εκπαίδευσης που παράγει το ίδιο το σύστημα. Ειδικά σήμερα που απαξιώνονται συνολικά μαζί με την δημόσια παιδεία, και η δημόσια υγεία, και όλα όσα είχε κατακτήσει ο λαός με αιματηρούς αγώνες τα τελευταία 50 χρόνια, είναι πλέον επιτακτικό να αγωνιστούμε για την ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών σε όλες τις βαθμίδες. Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχουν προσωπικές λύσεις και πως όλοι μαζί μπορούμε να αλλάξουμε την κατάσταση.

Το Υπουργείο Παιδείας, όσους ελιγμούς κι αν κάνει, δεν πείθει κανένα ότι ενδιαφέρεται για την αναβάθμιση της δημόσια εκπαίδευσης. Αυτό δείχνει η στάση του: απολύει εκπαιδευτικούς, σχολικούς φύλακες, καθαρίστριες, κλείνει σχολεία, συγχωνεύει σχολεία και μετατρέπει το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο, όπου οι μαθητές υποβάλλονται σε δοκιμασίες μέχρι τελικής πτώσης, ενώ διώκονται και τρομοκρατούνται όταν αγωνίζονται για το δικαίωμά τους στη μόρφωση. Τα πεπραγμένα του υπουργείου παιδείας δεν σταματούν εδώ, διοικητικοί ΑΕΙ απολύονται, πανεπιστημιακά τμήματα απειλούνται με κλείσιμο, φοιτητές, εργαζόμενοι, συνταξιούχοι και άνεργοι ξυλοκοπούνται βάναυσα από τα ΜΑΤ! Ο Υπουργός που διαπόμπευσε τις ιερόδουλες γυναίκες σε όλη τη χώρα για να προστατευτεί δήθεν η δημόσια υγεία, δεν έχει να προσφέρει τίποτα στην παιδεία. Αυτό που έχει να προτείνει για τα κενά στα σχολεία, είναι η «εθελοντική» εργασία στους άνεργους εκπαιδευτικούς με αμοιβή κάποια μόρια!!! Αυτό το ποταπό και ανέντιμο επίπεδο συζήτησης εμάς μας ξεπερνάει. Να τονίσουμε ειδικά ότι για την ξενόγλωσση εκπαίδευση δεν έχει δείξει κανένα ενδιαφέρον, την έχει προ πολλού «εκχωρήσει» σε ιδιώτες. 

Η γνώση για το υπουργείο παιδείας είναι εμπόρευμα! Ήδη στα ΑΕΙ της χώρας λειτουργούν εδώ και κάποια χρόνια μεταπτυχιακοί κύκλοι σπουδών και προγράμματα εκμάθησης ξένων γλωσσών (Διδασκαλεία, Φοιτητικές Λέσχες) όπου οι φοιτούντες πληρώνουν δίδακτρα στο Δημόσιο ΑΕΙ! Σε όλο τον κλάδο της εκπαίδευσης, το όποιο εκπαιδευτικό έργο παρέχεται στους μαθητές, είναι αποτέλεσμα της αυτοθυσίας διδασκόντων και διδασκομένων που αγωνίζονται για την κατάκτηση της γνώσης σε σχολεία κρύα, απρόσωπα, ανταγωνιστικά που λειτουργούν μέσα στο υπάρχον ασφυκτικό πλαίσιο που επιτάσσει το Υπουργείο, όπου δεν υπάρχει χρόνος για συζήτηση και ανάπτυξη κριτικής σκέψης!

Σε μια εποχή οικονομικής κρίσης, που προωθούνται συστηματικά η αποσπασματική και εργαλειακή γνώση για τις ανάγκες της ασύδοτης αγοράς, η ανεξέλεγκτη λειτουργία κάθε είδους ιδιωτικής εκπαιδευτικής επιχείρησης, ο οικονομικός παρασιτισμός, η άγρια καταστολή των διεκδικήσεων των εργαζομένων και η φτωχοποίηση της πλειοψηφίας του λαού, το αίτημα για αποκλειστικά δημόσια και υψηλού επιπέδου ξενόγλωσση εκπαίδευση γίνεται επιτακτικό και επίκαιρο όσο ποτέ.

Η μόρφωση ως κοινωνικό και δημόσιο αγαθό δεν μπορεί παρά να παρέχεται δωρεάν και χωρίς διακρίσεις. Είναι στο χέρι όλης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας να αλλάξει την άθλια αυτή κατάσταση, διότι το ζήτημα της Παιδείας αφορά το μέλλον της ίδιας της κοινωνίας.

Ενωτική Πρωτοβουλία 
Αθήνα 26 Νοέμβρη 2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου