Χρήσιμα

Τετάρτη 7 Μαΐου 2025

Ωνάσεια Σχολεία: Χτύπημα στη Δημοκρατική Εκπαίδευση

 

Στις 20/01/2025 υπογράφηκε η σύμβαση «ΔΗΜΟΣΙΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ-ΣΥΜΒΑΣΗ ΔΩΡΕΑΣ» ανάμεσα στο Δημόσιο το οποίο εκπροσώπησαν oι τότε υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωνσταντίνος Χατζηδάκης, Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης και του Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» (ΑLEXANDER S. ONASSIS PUBLIC BENEFIT FOUNDATION)» που εδρεύει στο VADUZ του Λιχτενστάιν, Heilikreuz 2, Vaduz, Liechtenstein, και της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ» που εδρεύει στην Αθήνα. Όπως αβίαστα προκύπτει η σύμβαση αυτή εκχωρεί τμήμα της κρατικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες αναδόχους.

Το σχετικό νομοσχέδιο, (ΦΕΚ 12/Α/30.1.2025), παρά τις μεγάλες αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, ιδιαίτερα των μαθητών στις περιοχές που σχεδιάζονται τα «Ωνάσεια» και σχεδόν ολόκληρης της κοινωνίας, υπερψηφίστηκε από την ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το κόμμα «Πλεύση Ελευθερίας» της Ζωής Κωνσταντοπούλου.

Πρόκειται για τη λειτουργία συγκεκριμένου αριθμού Σχολείων που φέρνουν το όνομα ενός από τους γνωστούς κεφαλαιοκράτες και δυνάστες του ελληνικού λαού, του Ωνάση (1906-1975), γνωστός για τις εγκάρδιες σχέσεις με το δικτάτορα- φασίστα Γεώργιο Παπαδόπουλο, και της φαμελιάς του. Όπως όλοι γνωρίζουμε το όνομα Ωνάσης έχει μέσω μετωνυμίας καταλήξει να σημαίνει το βαθύπλουτο άτομο στην ελληνική γλώσσα...  

Σύμφωνα με τα σχέδιο τους στο δίκτυο πρόκειται να ενταχτούν συνολικά  22 εν λειτουργία σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια) για «αρίστους». H μεγάλη πλειοψηφία των υπόλοιπων μαθητών  που ήδη φοιτά σε αυτές τις σχολικές μονάδες θα πρέπει να εγκαταλείψουν και να μεταναστεύσουν σε άλλες σχολικές μονάδες! Όπως έχει ανακοινωθεί, υπουργική απόφαση 28117/Δ6 (ΦΕΚ 1245/Β'/13.3.2025), το σχολικό έτος 2025/2016 θα λειτουργήσουν 12 σχολικές μονάδες (6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια) σε έξι δήμους και τέσσερις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. 

Οι ενδιαφερόμενοι μαθητές για να έχουν δικαίωμα εγγραφής στα παραπάνω σχολεία θα πρέπει να δίνουν με επιτυχία ειδικές εξετάσεις. Για φέτος η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων ήταν έως τη Δευτέρα 7/04/2025.  Η εισαγωγή των μαθητών/τριών στην Α΄ τάξη των Ωνασείων Γυμνασίων και Λυκείων για το σχολικό έτος 2025-26 έγινε με γραπτή δοκιμασία (τεστ) γνώσεων και δεξιοτήτων, στα γνωστικά αντικείμενα της Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, υπό μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου/πολλαπλής επιλογής με μια ορθή απάντηση. Οι μαθητές/τριες πράγματι εξετάστηκαν στα παραπάνω πεδία στο πλαίσιο μιας (1) ενιαίας δοκιμασίας διάρκειας, για μεν την Α΄ Γυμνασίου εκατόν πενήντα (150) λεπτών ήτοι δυόμισι (2,5) ωρών για δε την  Α΄ Λυκείου εκατόν ογδόντα (180) λεπτών ήτοι τριών (3) ωρών, την περασμένη Κυριακή (4/5) σε 21 εξεταστικά κέντρα. Συνολικά είχαν υποβληθεί 3.274 αιτήσεις για την κάλυψη 1.166 διαθέσιμων θέσεων. 

Αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και ενώ η νέα υπουργός Παιδείας  κ. Σοφία Ζαχαράκη, χαρακτήριζε τα παραπάνω σχολεία ως «θεμέλιο λίθο στη σύγχρονη γνώση και ίσες ευκαιρίες χωρίς κοινωνικούς και οικονομικούς φραγμούς, ισότητα στην πράξη, με αγάπη και σεβασμό στο δημόσιο σχολείο, στους μαθητές, στις οικογένειες, στους άξιους εκπαιδευτικούς μας», όπως αναμενόταν, εμφανίστηκαν ευτυχισμένες ιδιωτικές επιχειρήσεις φροντιστηρίων και κερδοσκόπων που με σωρηδόν διαφημίσεις και με μεγάλη αμοιβή αναλάμβαναν, από αρχές Φεβρουαρίου,  την προετοιμασία των μαθητών σκορπώντας υποσχέσεις επιτυχίας και ευτυχίας στα μικρά παιδιά και στις οικογένειες τους. Οι συνθήκες που δημιουργούνται οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στη γιγάντωση της νοσηρής βιομηχανίας των φροντιστηρίων-εργασιακών κατέργων και την περαιτέρω εμβάθυνση του παράλληλου συστήματος παραπαιδεία από πολύ μικρές ηλικίες.

Η πραγματική ζωή και η κοινή εμπειρία αποδεικνύουν ότι η δημιουργία σχολείων δύο ταχυτήτων επιφέρουν κολοσσιαίες αρνητικές συνέπειες για τους πολλούς, ιδιαίτερα σε μια εποχή που η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών απαιτεί υψηλή εκπαίδευση για το σύνολο των μαθητών. Εξάλλου σκοπός της εκπαίδευσης δεν θα πρέπει να είναι η όξυνση των κοινωνικών και ταξικών αντιθέσεων αλλά η άμβλυνση τους. Τέτοιες νεοφιλελεύθερες κυβερνητικές και αντιπαιδαγωγικές πρωτοβουλίες βρίσκουν πεδίο εφαρμογής  σε τριτοκοσμικές χώρες. Η χώρα μας όμως δεν έχει ανάγκη από σχολεία κοινωνικής διάκρισης και ταξικών διαχωρισμών αλλά από δημόσιες εκπαιδευτικές δομές υψηλού επιπέδου για όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές. 

Η κυβέρνηση και ο ΠΘ Κυριάκος  Μητσοτάκης, βλέποντας την εκπαίδευση ως ένα προνομιακό πεδίο κερδοσκοπίας, θέλουν να προσφέρουν «υψηλής ποιότητας» εκπαίδευση σε λίγα παιδιά-πελάτες που οι οικογένειές τους θα πληρούν ταξικά/οικονομικά, κυρίως, κριτήρια, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών  θα φοιτά σε σχολεία με δυσθεώρητες ελλείψεις και μειωμένη χρηματοδότηση. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου