Με
την ανακοίνωση του σχεδίου «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση των πανεπιστημιακών
ιδρυμάτων, η αντιδραστική κυβέρνηση του κεφαλαίου κάνει ένα βήμα προς τη
συνολική ισοπέδωση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Απειλούνται δεκάδες
ΑΕΙ και ΤΕΙ με λουκέτο: τα 40 ιδρύματα ΑΕΙ/ΤΕΙ θα συγχωνευτούν σε 32, ενώ από
τα 533 τμήματα θα απομείνουν 386. Την «τιμητική» τους έχουν τα 5 από τα 7
ιδρύματα εντός Αττικής (ΑΣΟΕΕ, Γεωπονικό, ΠΑ.ΠΕΙ, Πάντειο, Χαροκόπειο), τα ΤΕΙ
και οι ανθρωπιστικές-θεωρητικές επιστήμες, που πλήττονται από την
υποχρηματοδότηση και την εγκατάλειψη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς θεωρούνται
ότι δεν παράγουν έργο για το κεφάλαιο. Δεν μένει ανεπηρέαστος ούτε ο δικός μας
κλάδος, καθώς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα τμήματα των ξενόγλωσσων φιλολογιών
θα συγχωνευτούν σε ένα «τμήμα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών». Ταυτόχρονα μαζί με
τις περικοπές και την συρρίκνωση που περιγράφει το σχέδιο «Αθηνά» μέσα στο 2013
θα μειωθούν κι άλλο οι δαπάνες του κράτους για την εκπαίδευση, που ήδη
βρίσκονται σε χαμηλό επίπεδο (από τα χαμηλότερα της Ευρώπης) μόλις 2,75% του
ΑΕΠ. Πρόκειται για ιστορικό χαμηλό των τελευταίων τριάντα χρόνων και δείχνει
ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που αφορούν
την εκπαίδευση (κτίρια, εξοπλισμός, βιβλία κ.ά.).
Η ενοποίηση γνωστικών αντικείμενων που θα
προκύψει αποσκοπεί δήθεν στην ισχυροποίηση των πτυχίων, τη στιγμή που έχουν
καταργηθεί οι ΣΣΕ και όλα τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα, τη στιγμή που
η ανεργία γενικά, και ειδικά στους νέους, έχει αγγίξει δυσθεώρητα νούμερα. Ας
μη γελιόμαστε: ο νόμος Διαμαντοπούλου του 2011 είχε προαναγγείλει την κατάργηση
πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σύμφωνα «με τις ανάγκες και δυνατότητες της εθνικής
οικονομίας», σύμφωνα, δηλαδή, με τις επιταγές της αστικής τάξης και της
εργοδοσίας, προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη της και να φορτώσει την κρίση του
συστήματός της στις πλάτες των τωρινών και μελλοντικών εργαζομένων. Το
τσουβάλιασμα άσχετων μεταξύ τους αντικειμένων σπουδών [ενδεικτικά η
Δημοσιογραφία συγχωνεύεται με το προς σύσταση τμήμα Οικονομικών και Πολιτικών
Επιστημών (!)], η διάσπαση του πτυχίου και η αντικατάστασή του από
εξατομικευμένες κατευθύνσεις στοχεύουν να επιβάλλουν ολοκληρωτικά το δόγμα της
«δια βίου μάθησης», που πριμοδοτεί τα ιδιωτικά κολλέγια αντί της δημόσιας δωρεάν
παιδείας, και όπου οι πτυχιούχοι θα βρίσκονται σε ένα συνεχές κυνήγι πιστωτικών
μονάδων μέσω σεμιναρίων αμφιβόλου ποιότητας και σκοπιμότητας. Οι απόφοιτοι των
αποδυναμωμένων αυτών τμημάτων θα οδηγούνται αναγκαστικά σε μεταπτυχιακά
προγράμματα για να πετύχουν απόκτηση διπλώματος με εξειδίκευση αναγνωρισμένη
από την αγορά. Η φάμπρικα της απόκτησης Master επεκτείνεται
ακόμα περισσότερο και είναι αδιάφορο αν τα πτυχία θα παρέχονται/πουλιούνται από δημόσια/κρατικά ή ιδιωτικά ιδρύματα, αφού
τα δίδακτρα είναι ήδη πανταχού παρόντα και η οικονομίστικη αντίληψη περί
«παιδείας» κοινή τόσο στο κρατικό όσο και στο ιδιωτικό μαγαζάκι της εκπαίδευσης.
Ασφαλώς μετά από τόσο κόπο κι έξοδα οι νέοι εξαναγκάζονται στην αμισθί
δουλειά-«μαθητεία» με στόχο την αποκόμιση «εργασιακής εμπειρίας», κάτι που στα
ΚΞΓ έχει καθιερωθεί ήδη με την επιβολή των 3,52 ευρώ για τους νέους
συναδέλφους.
Από την άλλη, η επαπειλούμενη μετακίνηση
τμημάτων σε άλλες πόλεις θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη αφαίμαξη τους φοιτητές
και τις λαϊκές οικογένειες που οδηγούνται στην εξαθλίωση από τη μνημονιακή
πολιτική. Οι οικονομικές θυσίες των οικογενειών των μαθητών πετιούνται στα
σκουπίδια, αφού σχολές που βρίσκονται στον τόπο τους θα μεταφερθούν σε άλλες
περιοχές, ενώ και ήδη φοιτούντες εξαναγκάζονται σε μετακόμιση. Φυσικά, μ’ αυτό
τον τρόπο πλήττονται κυρίως τα χαμηλόβαθμα ΑΕΙ και ΤΕΙ, αποτελώντας μία
εφαρμογή της απαράδεκτης βάσης του 10 δια της πλαγίας οδού. Έτσι, η
εκπαιδευτική πολιτική των ταξικών φραγμών που εφαρμόζει το κεφάλαιο συνιστά μια
συνολική οπισθοδρόμηση στην προ του 19ου αιώνα εποχή της
αριστοκρατίας, αφού πλέον θα μπορούν να σπουδάσουν μόνο οι γόνοι των πλουσίων. Με
ένα γρήγορο υπολογισμό από τον επόμενο χρόνο οι εισακτέοι στα ανώτατα ιδρύματα
μειώνονται κατά 25.000, γεγονός που θα οδηγήσει αρκετό κόσμο είτε σε ιδιωτικά
πανεπιστήμια και ΚΕΣ είτε ακόμα και στη μαζική μετανάστευση. Βέβαια, δεν
μπορούμε να μιλήσουμε για απλή αναλγησία της κυβέρνησης. Αντίθετα, η στόχευση
του αστικού συστήματος είναι ξεκάθαρη: να εκβιάσει, να υποτάξει την εργατική
τάξη ώστε αυτή να σκύψει το κεφάλι στους χώρους δουλειάς απέναντι στην
εργοδοτική αυθαιρεσία και να δουλεύει για ένα ξεροκόμματο χωρίς ίχνος
δικαιωμάτων, ώστε να μπορέσει να σπουδάσει τα παιδιά της. Να οδηγήσει τους
φοιτητές στη μαύρη εργασία και τις καθεστωτικές παρατάξεις (ΠΑΣΠ, ΔΑΠ) για να
αποκτούν τις περιβόητες σημειώσεις-SOS για τις εξεταστικές. Και, βέβαια, η καταστροφή της παιδείας
αποσκοπεί σε μία κοινωνία της άγνοιας, της ημιμάθειας, του σκοταδισμού, στο να
είναι ο λαός ευάλωτος στο φασιστικό δηλητήριο που χύνει το κράτος και τα
τσιράκια του οι φασίστες.
Τέλος, θεωρούμε γελοίες τις εξαγγελίες του υπ.
Παιδείας περί εξυγίανσης και εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού συστήματος. Πώς θα
μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο όταν με τη συγχώνευση τμημάτων – και άρα την
απόλυση προσωπικού και το κλείσιμο υπηρεσιών – νομοτελειακά θα ενταθεί η
γραφειοκρατία (παρά τη δήθεν πάταξή της εδώ και τόσα χρόνια που συντελείται η
αποσάθρωση του δημόσιου τομέα) και ο συγκεντρωτισμός υπερεξουσιών στα χέρια
εγκάθετων πρυτάνεων, κοσμητόρων και επιχειρηματιών, που ανοίγουν το δρόμο για
ιδιωτικές επενδύσεις στην έρευνα στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας; Είναι
σαφές ότι η συγχώνευση τμημάτων, εκτός από την σαρδελοποίηση των σπουδαστών σε
ανεπαρκείς εγκαταστάσεις, θα οδηγήσει σε τεράστια δυστοκία τυπικές λειτουργίες
και ανάγκες, όπως τις εγγραφές σε μαθήματα, και εκεί οι καθεστωτικές παρατάξεις
θα παίξουν ακόμα πιο εύκολα το παιχνιδάκι των πελατειακών εξυπηρετήσεων.
Αλήθεια, αυτό δεν θα είναι διευκόλυνση των παλαιοκομματικών πρακτικών που δήθεν
εξαλείφουν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ;
Για εμάς, η ανατροπή του αντιεκπαιδευτικού
εκτρώματος είναι υπόθεση της κοινής σύμπλευσης και του συντονισμού του
φοιτητικού και του εργατικού κινήματος, καθώς ο στόχος της κυβέρνησης είναι να
κλέψει από τους μελλοντικούς μας συναδέλφους τα δικαιώματα και τη ζωή τους.
Αντίθετα ο δικός μας σκοπός είναι να
βάλουμε εμπόδια σε οποιοδήποτε μέτρο αποσκοπεί στην εκμετάλλευση της εργατικής
τάξης. Είναι καθήκον σε αυτόν τον αγώνα να έχουν ενεργό ρόλο και οι μαθητές που
βλέπουν μια ζωή χωρίς αύριο, όσο και οι λαϊκές οικογένειες που καταληστεύονται
καθημερινά. Ασφαλώς δεν μας ικανοποιεί η τωρινή μορφή του πανεπιστημίου και όσα
προβλήματα υπάρχουν εντός του, τα οποία είναι αποτέλεσμα των πολιτικών που
ακολουθήθηκαν τόσα χρόνια από όλες τις αστικές κυβερνήσεις, αλλά είναι αναγκαίο
να μην αφήσουμε τις κατακτήσεις του λαϊκού και προοδευτικού κινήματος έρμαιο
στις ορέξεις των μάνατζερ και των επιχειρηματιών. Πρέπει μέσα στον αγώνα να
βάλουμε το όραμα ενός άλλου πανεπιστημίου σε μια άλλη κοινωνία που δεν θα λειτουργεί
με τους νόμους της αγοράς και του κέρδους και δεν θα αναπαράγει την ιδεολογία
της αστικής τάξης, αλλά θα είναι ανοιχτό για όλους, και η γνώση που θα παράγεται
θα καθορίζεται για την κοινωνία και από την κοινωνία και θα αποσκοπεί στην απελευθέρωση
της εργατικής τάξης.
Ως
εργαζόμενοι καθηγητές στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών καταγγέλλουμε τη συγχώνευση
τόσο των ξενόγλωσσων φιλολογιών, όσο και όλων των ακαδημαϊκών τμημάτων και
καλούμε στον αγώνα για την ανατροπή της βάρβαρης πολιτικής της τρόικας
ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ και του ντόπιου και διεθνούς κεφαλαίου. Στεκόμαστε αλληλέγγυοι με
κάθε τρόπο δίπλα στο φοιτητικό κίνημα και τις διαδικασίες του, δίπλα στους
φοιτητές και το λαό.
ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ καθηγητών ξένων γλωσσών
Σωματείο εργαζομένων στην ιδιωτική εκπαίδευση ν. Αττικής - ο Βύρωνας
enotiki.vyronas@gmail.com
enotikiprotovouliavyronas.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου